Wikia

Rijksmonumenten Wiki

Rijksmonumentnummer 507651

61.175pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Inleiding

In 1910 in opdracht van de kunstschilder Ferdinand Hart Nibbrig uit Laren door G. Sturm gebouwde woning. In traditionalistische stijl; gebouwd tegen het duin in bosrijke omgeving.

Omschrijving

Het pand is één bouwlaag hoog met zadeldak voorzien van diverse aangekapte, één bouwlaag hoge uitbouwen. Geheel opgetrokken uit roodbruine baksteen; alle vensters voorzien van kleinschalige roedeverdeling, voornamelijk draairamen.

De voorgevel is een langsgevel met rechts een aangekapte aanbouw met gekoppeld venster; houten voordeur met bakstenen trapje; links gekoppeld venster met daarboven in gevel jaartal in smeedwerk; dakkapel met gekoppeld venster en bakstenen top.

Linker zijgevel (topgevel) met onder meer terrasdeuren met kleine roedeverdeling en kleine venstertjes in top. Achtergevel met links en rechts aangekapte uitbouwen; dakkapellen met bakstenen top; diverse vensters.

Rechter zijgevel (topgevel) met links kleine aanbouw met lessenaardakje, rechts venster met kalf en draairamen en in top twee kleine vensters. Interieur onder meer met houten balken plafond, originele houten deuren en trappenhuis, voornamelijk houten planken vloeren.

Waardering

Recreatiewoning van cultuurhistorische waarde, van ensemblewaarden en van waarde vanwege gaafheid.

Around Wikia's network

Random Wiki