Wikia

Rijkspostspaarbank, gebouwd 1899-1901 door D.E.C.Knuttel.

Groots opgezet hoekpand met bel-etage en twee verdiepingen onder dwarsgeplaatste zadeldaken, voorzien van balustraden op consoles met obelisken en dakkapellen. Opgetrokken in baksteen, afgewisseld met enkele natuurstenen banden, op natuurstenen rustica-sokkel, in een persoonlijk opgevatte mengvorm van historische bouwstijlen. Gevel aan de Van Baerlestraat bevat risalerende, met natuursteen beklede middenpartij, waarin rondbogige ingang met stoep, en halfrond venster waarboven vergulde inscriptie: Rijkspostspaarbank, topgevel met obelisken; deze middenpartij als ingangspartij wordt bekroond door een afgeplatte tentspits met opengewerkte smeedijzeren hekwerk; accent op de linkerhoek door topgevel met obelisken en tentspits met smeedijzeren bekroning; op de rechterhoek een veelhoekig uitspringende hoekpartij, gedeeltelijk met natuursteen bekleed en voorzien van rondboogfriezen en lisenen, drie topgevels waarin oculi, bekroond door een opengewerkt veelhoekig torentje waarop een windwijzer. Gevel aan de P.Potterstraat heeft accent op de hoek door topgevel met obelisken. Gevel aan de Jan Luykenstraat in zelfde vorm, later uitgebreid in dezelfde, ietwat versoberde trant onder schilddak met dakkapellen.

Inwendig lambrizering van tegeltableaux met voorstellingen van gestileerde bloemen, bijen, spinnen met web en provinciewapens, in Art Nouveautrant; kruisgewelven en monumentale trappehuizen met natuurstenen zuilen.

Around Wikia's network

Random Wiki