Wikia

WOONHUIS "de Crimpert Salm". Vormt fraai geheel met de aangrenzende gevel "Inde Steur". Rijk versierde renaissance trapgevel, gedateerd 1608, gerestaureerd 1898, waarbij het bovendeel van de gevel werd opgevijzeld en de pui in oude stijl vernieuwd. Boven de puibalk fries met metselmozaïek met gevelsteen en twee leeuwenmaskers met ringen. De verdiepingen gescheiden door geprofileerde lijsten. Vensters verdieping binnen rechthoekige omlijstingen op muurstijlen, gedragen door maskers met Jonische kapiteeltjes. Zoldervenster met geprofileerde, halfronde boog, geflankeerd door gevelstenen. Toppilaster op leeuwenmasker, bekroond door leeuw met wapenschild. Speklagen; muurankers.

HUIS "Inde Steur". Trapgevel met waterlijst, geblokte ontlastingsbogen, waarin gebeeldhouwde puttokopjes, speklagen en muurankers. Boven de puibalk een gevelsteen: "Inde Steur 1643". De gevel zelf is gedateerd in een cartouche boven het zoldervenster: 1660.

Fraai gebouw van algemeen belang wegens bijzondere oudheidkundige en kunsthistorische waarde.

Around Wikia's network

Random Wiki