Wikia

Gepleisterd blok van twee woningen met verdiep onder met pannen gedekt, wolfdak (nok//straat), waarvan de dakvoet aan de voor- en achterzijde op twee plaatsen is opgenomen t.b.v. de zoldervensters, met geprofileerde houten gootlijsten en windveren; tegen de zijgevels een voormalig stalletje (thans keuken) met latere uitbreiding uit ca. 1955 onder met pannen gedekt lessenaardak; plint, (hoek) pilasters en decoratieve details in schoon metselwerk; getoogde vensters, getoogde bovendorpel en ten dele met oorspronkelijke roedenverdeling (bij nr 43 verwijderd). De woningen (1914), gelegen temidden van de afzonderlijke erven, zijn een deel van de in 1913-1918 door de Oranje Nassau Mijnen gebouwde mijnwerkerskolonie 'Schaesberg', die door zijn stedebouwkundige aanleg en overeenkomsten in architectuur, kleur- en materiaalgebruik een eenheid vormt en die een der gaafste en voor Nederland vrij zeldzame voorbeelden is van de op de internationale, 19e eeuwse (XIX B) traditie gebaseerde arbeiderswoningbouw door industrielen.

Around Wikia's network

Random Wiki