Wikia

Stadhuis. Ten noorden van de kerk gelegen gebouw op de hoek van de Koepoort- en de Roggestraten, bestaande uit het Schepenhuis (XV) aan de Koepoortstraat en daarachter het Wijnhuis. (XIVc). Gerestaureerd in 1939-'40 door N. de Wolf. Het Schepenhuis bestaat uit een beganegrondverdieping met zeer hoge kap, aan de voorzijde afgesloten door een gotische trapgevel van het Nederrijns-laatgotische type met korfboognissen, overhoeks geplaatste bakstenen pinakels en een torentje met uitvormige bekroningen. Ook in de zijgevel korfboognissen. Het Wijnhuis heeft aan de achterzijde een imponerende, bij de restauratie grotendeels gereconstrueerde trapgevel met een architectuur van nissen met vorktraceringen en blinde, bakstenen kruiskozijnen. In de beganegrond smalle tweelichtskozijnen. In de vrijliggende zijgevel van het Schepenhuis een zandstenen poortje (XVII). Inwendig: kelder met bakstenen kruisgewelven op vier zandstenen pijlers, oud balkwerk met gotische sleutelstukken en in de Raadzaal schouw met op de boezem decoratief pleisterwerk 1665.

Around Wikia's network

Random Wiki